Clasa intii in Scoala Altfel

In prima zi de scoala (14 august), il asteptau pe banca 3 carti, un mar cu stegulet al Danemarcei infipt in el si o hirtie cu numele lui. Si profa /invatatoarea/ pedagogul – care le va preda daneza. Am o dificultate in a traduce exact, ei au mai multi invatatori, fiecare dintre ei preda mai multe materii, prin roatie, la cele 3 clase a intiia. Mads e invatatorul (principal) clasei lui Tudor si ii va invata matematica, natura si tehnologie, UUV si muzica. Mette – daneza si arte. Ida ii invata engleza, Birgitte – Christianity (un fel de religie, explic mai jos, o sa va placa). Pernille e “the class’s primary educator”, adica e mina dreapta, ajuta toti profesorii. Pe linga Pernille, mai exista si Niky cu acelasi rol. Cu alte cuvinte, in fiecare ora/ moment al scolii, in clasa exista un profesor si un ajutor de profesor, un educator pentru 24 de copii, citi sunt in clasa lor. 

Cartile primite au ramas la scoala, lucreaza cu ele numai acolo, pentru ca nu primesc teme pentru acasa (sau foarte rar). Daca le mai “prind” le pozez, din ce imi amintesc din emotiile zilei erau un fel de abecedar, un caiet pentru scris/ exersat litere si un “manual” de matematica. Am pus manual intre ghilimele, pentru ca semana mai mult cu o carte cu labirinturi, jocuri si mistere, cam ca cele pe care le facem noi pentru amuzament in timpul liber. 🙂

Dupa o scurta introducere, s-au strins toti in hol si, bineinteles, au cintat. Primul cintec, ceva cu ce bine e la scoala, apoi, piesa de rezistenta, imnul scolii. Chiar a fost impresionant, cintatu toti, mici si mari, din toti rarunchii. Directorul scolii a tinut un mic discurs in care a povestit ce a facut el in vacanta – respectiv, a mers la casa de vacanta si a baut mult sodavand (un fel de suc), copiii au ris, aplauze. Apoi, la sugestia lui, fiecare copil si fiecare parinte trebuia sa stringa mina celui de linga el si sa-i ureze: “Bine ai venit la scoala Munkebjerg!”. Ne-am adunat parinti si copii in clase, i-am mai pozat, pupat si plecat.

O saptamina mai tirziu, am avut sedinta cu toti parintii copiilor din clasa 1 si toti profesorii. S-au prezentat fiecare (nume, prenume, ce educatie are, ce va preda, citi copii au, unde stau, ce le place sa faca, tot, in stil danez). Apoi ne-au vorbit despre planul, orarul si obiectivu’ pentru anul care va veni si ce vor lucra cu copiii.

Daneza – Scris, citit, plus un curs despre Hans Christian Andersen. Nu stiu daca e in programa daneza peste tot, sau doar in Odense, pentru ca aici s-a nascut. In orice caz, cel mai mare accent  a fost pus pe cit e de important ca un copil sa citeasca in fiecare zi, timp de 20 de minute si de trei ori cartea pe care o primeste de la scoala. Cartile sunt din 3 categorii: usor, mediu si avansat, si usor, usor, copilul trebuie sa avanseze. Dar nu fortat, sa nu-si piarda bucuria de a citi. 🙂 La fel de importanta ca citirea e intelegerea textului. Ne-au recomandat sa vorbim cu copilul despre ce a citit, sa povesteasca, sa vorbim despre ilustratiile din carte, despre orice subiect legat de ce a citit. Anja (care ne-a povestit toate aceste lucruri este indrumatorul/ ghidul pentru citit al copiilor din clasa 1. Ma bucur ca exista, chiar ma gindeam pe cine sa intreb daca si cind ar trebui sa-l invat pe Tudor sa citeasca si in romana. Deocamdata nu i-am prezentat versiunea in care cineva citeste si pronunta toate literele asa cum sunt, pentru ca n-am vrut sa-l bulversez. Dar mi-as dori sa stie ca se poate si asa.

Matematica – Nu vor avea tema pentru acasa, vor lucra numai in clasa. Focusul e pe citirea si intelegerea cerintelor exercitiilor din carte si apoi pe rezolvarea lor. Nu am inteles (la propriu, vorbeau numai in daneza citeodata pierdeam legatura 🙂 ) ce vor face exact, dar intuiesc ca adunari, scaderi. Tudor mi-a zis ca acum lucreaza cu numerele pare/ impare.  Tot la matematica e inclusa si partea de IT si o sa ma lamuresc eu in scurt timp, pentru ca Mads ne-a spus, ba chiat a insistat sa venim si sa participam la ora, sa vedem cum lucreaza copiii. Si o sa ma duc.

Religie (sau  Christianity). La sedinta, a intrebat un parinte de ce se numeste asa materia asta. Raspunsul a fost: “Putem sa-i spunem oricum, noi tot acelasi lucru vom face. Vom vorbi liber despre Dumnezeu, geneza, alte religii. Daca e bine sau rau sa crezi in Dumnezeu, de ce arata bisericile asa cum arata, cine le-a construit, ce cred alti oameni in alte religii, despre moarte. Sunt lucruri pe care copiii le intreaba, iar noi vom discuta despre toate aceste subiecte”. Nu e ca si cum ar fi fost ingrijorata in legatura cu asta. Danezii nu sunt deloc religiosi, si cu siguranta, nu-si pierd timpul si energia incercind sa indoctrineze pe cineva. Dimpotriva, sunt toleranti cu alte religii si foarte democratici cind vine de religia lor. Isi boteaza copiii in biserica, dar aceeasi copii, cind implinesc 14 ani se imbraca frumos, se duc la biserica si sunt intrebati daca sunt de acord cu botezul sau nu. Evenimentul se numeste “confirmare”, iar Babicu’ a facut fotografii pentru o familie.  Tata, mama, 5 copii, 2 dintre ei au fost la confirmare: fata a zis da, baiatul nu. Petrecerea de dupa s-a tinut oricum 🙂 Familia traditionala daneza, sa zicem. 

Sport – In fiecare luni au ora de sport, in sala, in fiecare pauza fac ei in curte. Dupa sport, dusul e obligatoriu. Mda, au dusuri si vestiare si 2 sali de sport: una imensa, alta mai mica (dar tot mare).

Muzica – Aici iar n-am prea inteles. Stiu doar ca Mads cinta la chitara (e in fiecare dimineata in “trupa” profilor care ii acompaniaza la instrumente pe astia mici care cinta), au spus ceva ca au doua ore de muzica pe saptamina dintre care una pusa strategic vineri cind sunt ei mai obositi. In plus, in ianuarie sunt niste zile muzicale la care e obligatoriu sa participam.

Natura si tehnologie. Deja au avut doua ore de tehnologie, bucurie mare. Au facut un circuit electric: prima data complet, a doua oara “ne-a luat ala, mami, cum se cheama, de se pune pe bec…”Aaa, fasung? ‘Da, si trebuia sa ne descurcam fara el, sa punem clestisorul direct pe bec”. Sper ca am inteles bine, conversatia a fost in romana, dar eu am vazut circuite electrice doar in poze, asa ca…

UUV – Am lasat “materia” asta la final. M-am tot straduit sa inteleg ce vor ei sa zica prin UUV, si nici acum nu sunt sigura ca o stapinesc. Ei bine, e ora se simtit bine in clasa, cu colegii. De exemplu, isi fac masaj unul altuia. Dar nu asa, superficial, ci serios: cu jaluzelele trase, muzica ambientala, lungiti pe jos pe paturi, cu miinile si cu diverse instrumente cu bile. Au practicat masajul si anul trecut si a avut succes, asa ca il vor pastra. Sunt curioasa ce altceva vor mai face.

Pe linga toate astea, in saptamina 41 vor invata despre drepturile copilului, UNICEF, vor lucra la proiecte in grupuri alcatuite din copii din toate clasele si vor incheia cu o petrecere.

Un fel de saptamina altfel, daca n-ar fi toata scoala altfel.

Cresc copii, povesti si visuri.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *